De beste aanpak voor je employer branding

In de huidige concurrerende arbeidsmarkt is employer branding belangrijker dan ooit. Bedrijven investeren veel in hun merk om toptalent aan te trekken en te behouden. Niet alle bedrijven plukken echter de vruchten van hun inspanningen op het gebied van employer branding. Misschien voegen ze steeds meer marketingacties toe in de hoop resultaten te zien. Maar is dat de beste aanpak?

Het concept om steeds nieuwe dingen toe te voegen aan een idee wordt ook een fuel-based mindset genoemd. Met andere woorden, het geloof dat meer toevoegen de situatie zal verbeteren. Deze aanpak is echter niet altijd effectief. In plaats daarvan is een betere aanpak, friction-based interventions. Dat wil zeggen, de wrijvingen opsporen en wegnemen. Deze concepten komen uitvoerig aan bod in het boek The Human Element van Loran Nordgren en David Schonthal.

Voor employer branding geldt hetzelfde principe. Alvorens meer marketingacties toe te voegen, moeten bedrijven enige afstand nemen en alles in kaart brengen. Dit betekent dat zij de huidige staat van hun employer brand moeten begrijpen, inclusief de sterke en zwakke punten, en de fricties moeten identificeren die hen verhinderen hun doelstellingen te bereiken.

Enkele veel voorkomende fricties waarmee bedrijven kunnen worden geconfronteerd, zijn

  • een gebrek aan werknemersbetrokkenheid,

  • een slechte bedrijfscultuur of

  • een kloof tussen hun merkbelofte en de realiteit van het werken bij het bedrijf.

Deze fricties moeten worden aangepakt vooral nieuwe marketingacties worden ondernomen.

Dankzij deze aanpak kunnen bedrijven de hoofdoorzaken van hun merkproblemen identificeren en oplossingen vinden die deze direct aanpakken. Als een bedrijf bijvoorbeeld een hoog verloop heeft, kan dat een teken zijn dat werknemers zich niet betrokken of gewaardeerd voelen. Door deze onderliggende problemen aan te pakken, kan het bedrijf zijn employer brand verbeteren en toptalent aantrekken en behouden.

Kortom, bedrijven die momenteel niet de vruchten plukken van hun inspanningen op het gebied van employer branding moeten niet simpelweg meer marketingacties toevoegen. In plaats daarvan moeten zij een stap terug zetten en de fricties identificeren die hen ervan weerhouden hun doelstellingen te bereiken. Door deze fricties aan te pakken, kunnen bedrijven hun employer brand verbeteren en toptalent aantrekken en behouden. Neem dus de tijd om de wrijvingen aan de basis aan te pakken voordat je nog meer brandstof toevoegt.

Heeft jouw bedrijf nood aan een grondige analyse en een nieuwe aanpak van je employer brand? Neem gerust contact op met Annelies.