Misvattingen over employer branding
Een employer brand klinkt misschien wat abstract want het is inderdaad een ruim begrip.
Kort gezegd is het de reputatie van een bedrijf als werkgever. Employer branding daarentegen is het geheel van activiteiten en campagnes die werkgevers inzetten om hun employer brand te communiceren en promoten.
Klinkt simpel maar toch zijn er best wat misvattingen. Ik zet ze even op een rijtje.
Je employer brand is iets wat je verzint
In de inleiding vertelde ik al dat de employer brand jouw reputatie als werkgever is. En een reputatie heb je al, of je dat nu wil of niet. Je kan wel bouwen aan je employer brand, je reputatie en je daardoor onderscheiden van andere werkgevers.
Je boekt overnight succes
Ook al kan je als bedrijf snel aan de slag gaan na een grondige analyse en de juiste campagnes starten, de beste resultaten zie je na verloop van tijd. Reputatie draait om vertrouwen en we weten allemaal: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Employer branding kan je niet meten
Een sterke employer brand vraagt een waardevolle content marketing en dat vertaalt zich in investeringen, middelen en buy-in van het management. En natuurlijk wil je er goed voor zorgen dat de investering opbrengt. Zoals bij elke investering is het goed om ervoor te zorgen dat de investering rendeert. En ook al lijkt het moeilijk om een reputatie te meten, hier zijn een aantal voorbeelden van zaken die je kan beoordelen: percentage aanvaarding van contractaanbiedingen, aanwervingstijd, kwaliteit van aanwerving, tevredenheid van de aanwervende manager, verwijzingen van werknemers, betrokkenheid van de werknemers en retentiegraad nieuwe werknemers.
Employer branding is enkel voor grote bedrijven
Misschien denk je dat het als bedrijf moeilijk is om op te boksen tegen de grote multinationals op vlak van recrutering. Zij hebben immers veel meer budget ter beschikking voor grote campagnes en iedereen kent hen. 'Kleiner' zijn kan hier een enorm voordeel zijn. Jullie spreken mensen aan met andere waarden en ideeën. Je bent uniek en pakt de zaken anders aan. Hou het eenvoudig, focus je op jouw uniek waardepropositie en wees creatief.
Employer branding is enkel de verantwoordelijkheid van HR
Dat is net het mooie aan employer branding. Het is het perfecte huwelijk tussen HR, marketing en communicatie. Maar eigenlijk ligt de waarheid nog ergens anders. Initiatieven op vlak van employer branding moeten door iedereen in het bedrijf gedragen worden.
Bouwen aan je employer brand doe je enkel als je mensen zoekt
Het is het verhaal van de jager en de landbouwer. Je bouwt aan je employer branding continue om te oogsten als je kandidaten zoekt. Enkel een advertentie lanceren met een vacature op het moment dat je mensen nodig hebt, heeft weinig nut.
Ben jij klaar om te bouwen aan je employer branding? Dan kan ik je helpen.
Eerst even sparren? Stuur me dan een e-mail.